Державна податкова служба оновила довідник кодів ризиковості платників податків. Їх використовують комісії ДПС при розгляді питань про відповідність платника критеріям ризиковості.
Про це розповів Голова Державної податкової служби Руслан Кравченко на своїй сторінці у Facebook.
«Це черговий крок на шляху до прозорості і чіткості у комунікації з бізнесом. Ми вже передали до Мінфіну свої пропозиції щодо змін до Порядку зупинення реєстрації податкових накладних. Тепер – удосконалюємо роботу комісій, щоб платники податків чітко розуміли, чому вони потрапили до переліку ризикових», — сказав Руслан Кравченко.
Основні зміни такі:
Запроваджується кілька нових кодів. Вони стосуватимуться:
Голова Державної податкової служби Руслан Кравченко разом з командою ДПС зустрівся з понад 70 представниками бізнесу Миколаївщини. До зустрічі долучився начальник Миколаївської ОВА Віталій Кім.
Основні питання, які обговорили, – це підтримка бізнесу, що працює в умовах війни, виконання рішень судів, справедливе податкове навантаження, повернення ПДВ.
Руслан Кравченко зауважив, що через війну область переживає складні часи. Не працюють порти, постійні обстріли, зруйнована інфраструктура та логістика, нестача робочих кадрів. Попри всі ризики, бізнес регіону шукає нові можливості, залучає міжнародних партнерів, щоб навіть в цих умовах сплачувати податки та підтримувати економіку.
Голова ДПС подякував бізнесу Миколаївщини за незламність. Торік платники податків області сплатили до бюджетів всіх рівнів майже 23 мільярди гривень. Порівняно з 2023 роком надходження зросли на 19 %.
Руслан Кравченко зазначив, що топ-тема, як і в усіх регіонах – зупинення податкових накладних та віднесення до категорії ризикових. У лютому цей показник знизився по всій Україні до 0,39 %. На Миколаївщині з початку року цей показник також зменшився майже вдвічі, а понад 200 субʼєктів позбулися ризикового статусу.
«Однак все одно є випадки, коли бізнес не до кінця розуміє, що треба зробити, щоб вийти з ризиків. Тому поставив завдання податківцям під час опрацювання кожного такого кейсу розробляти дорожню карту для платника податків. Є чіткий покроковий документ для виходу з ризикового статусу, це значно спростить комунікацію та знизить рівень конфліктності. Є алгоритм – виконайте і проблем не буде. Якщо бізнес виконав, але його не виводять – тоді вже є питання до податкової. Бо не може підприємець роками бути в ризиках, якщо для цього немає підстав», – сказав Голова ДПС.
Ще одне питання – детінізація економіки. Він наголосив, що чесний бізнес прагне рівних умов для всіх, бо не може повноцінно конкурувати з тими, хто працює в «тіні» та сплачує зарплату в конвертах, чи шукає інші схеми, щоб не сплачувати податки.
«Тому вже сьогодні разом з Держфінмоніторингом та БЕБ шукаємо нові дієві механізми, щоб боротьба з тіньовою економікою була реальна, а не точкова», – сказав Руслан Кравченко.
За словами Голови ДПС, такий формат комунікації з тими, хто працює на економіку України, важливий, адже він дає бізнесу розуміння майбутніх змін і можливість впливати на процеси.
Державна податкова служба України анулювала дві ліцензії на оптову торгівлю алкоголем ТОВ «Українська торгова дистрибуційна компанія», засновником якого є ГЛОБАЛ СПІРІТС АМГ ЄВРОПА ЛТД. Рішення ухвалене за результатами проведення фактичної податкової перевірки.
Про це на своїй сторінці у Facebook повідомив Голова ДПС Руслан Кравченко.
Він зазначив, що встановлені факти, які можуть свідчити про ухилення від сплати податків орієнтовно на суму понад 700 млн грн, та реалізацію алкоголю без ліцензій. Остаточна сума буде встановлена після проведення додаткових заходів контролю.
Голова ДПС навів один із фактів порушень. Зокрема, тільки протягом січня 2025 року ТОВ продало алкоголю на суму 48 млн грн субʼєкту господарської діяльності в Житомирі, який раніше був позбавлений ліцензії на роздрібну торгівлю через фактичну відсутність магазину. За адресою, куди за документами відвантажувалися 2-3 фури алкогольних напоїв на день, розташований молитовний дім. Товариство оштрафоване на 97 млн грн за безліцензійну роздрібну торгівлю.
Загалом за такою схемою було продано понад 37 млн пляшок товару без належного обліку та сплати податків.
Крім цього, товариство втратило ліцензію на оптову торгівлю алкоголем. Її дія припинена через відсутність у ТОВ одного із місць зберігання, яке значиться у Єдиному державному реєстрі.
Через ці порушення розглядається питання щодо відповідності суб'єкта критеріям ризиковості. Відповідні матеріали вже направлені до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків.
Далі на підприємство чекає повна документальна перевірка. Крім того, наразі готуються документи про виявлені порушення і передача їх правоохоронним органам.
«Схеми з отримання надприбутків через несплату податків обертаються проти тих, хто намагається обдурити державу. ДПС послідовно бореться з тіньовим ринком. Відповідальність для тих, хто маніпулює – неминуча. Ринок має працювати прозоро, а бюджет отримувати належні платежі!» – підкреслив Руслан Кравченко.
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звертає увагу, що оформлені трудові відносини – запорука соціальних гарантій найманих працівників.
За трудовим договором працювати – вигідно!
З моменту укладення трудового договору найманий працівник має трудові права й соціальні гарантії.
Заробітна плата виплачується регулярно на рівні, не нижчому за мінімальну зарплату.
За кожного задекларованого працівника роботодавець сплачує єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (ЄВ). Це гарантія на випадок хвороби, нещасного випадку, пов’язаного з роботою, чи професійного захворювання.
У разі втрати працездатності працівник отримує грошові виплати, які компенсують втрату заробітку через хворобу. Сплата ж ЄВ лише з частини заробітної плати значно зменшує розмір допомоги. Якщо працівник незадекларований, він взагалі не зможете розраховувати на допомогу.
Якщо працівник оформив з роботодавцем трудовий договір, то роботодавець не може змусити його виконувати роботу, яка не передбачена трудовим договором і посадовою інструкцією.
Оформлений працівник, крім основної відпустки, має право на оплачувані навчальні відпустки.
Також працівник має право на відпустку за власний рахунок (весілля, народження дитини, похорон, догляд за хворими родичами).
Крім того, трудовим законодавством передбачені додаткові відпустки, зокрема для працівників з дітьми, учасників бойових дій.
Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для фізичних осіб обчислюється податковим органом за місцем реєстрації власника.
Сума податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, розраховується для фізичних осіб за таким принципом:
Тобто, податок на нерухомість обчислюється лише з тієї частини площі, яка перевищує відповідні ліміти.
Щодо кількості об'єктів нерухомості у власності:
Таким чином, сума податку на нерухомість буде залежати від кількості і типу ваших об'єктів та їх загальної площі після застосування знижок.
Крім того:
*Контакт-центр Державної податкової служби України надає консультації платникам податків, роз’яснення з питань податкового законодавства та допомогу у вирішенні питань, пов’язаних із податками. Загальна кількість звернень, що надійшла у минулому році сягнула цифри 1 062 448.
Як звернутися? Гаряча лінія: 0 800 501 007 (дзвінки безкоштовні). Електронна пошта: idd@tax.gov.ua. Особистий кабінет: Через електронний кабінет платника податків.
Режим роботи: Понеділок–п’ятниця, з 08:00 до 18:00.
Якщо ви громадянин України та отримуєте дохід за межами країни, важливо пам’ятати про свої податкові зобов’язання. Вам необхідно подати декларацію про отримання доходів та сплатити податки.
Які податки необхідно сплатити?
Будь-який дохід, отриманий за кордоном, підлягає оподаткуванню в Україні. Він оподатковується за ставками:
Якщо дохід був отриманий в іноземній валюті, то сума перераховуються в гривню за офіційним курсом НБУ на день нарахування доходу.
Як уникнути подвійного оподаткування?
Якщо ви вже сплатили податки за кордоном, то в Україні повторно не доведеться сплачувати податок на доходи. Але важливо, щоб ця країна мала з Україною угоду про уникнення подвійного оподаткування.
Що потрібно зробити?
Тобто:
Що робити, якщо документів про сплату податків немає?
Декларування благодійної допомоги
Якщо ви через російську агресію отримали тимчасовий захист за кордоном, то:
Як подати декларацію, перебуваючи за кордоном?
Детальніше про процес подання декларацій та важливі терміни можна дізнатися за посиланнями:
Як подати декларацію читайте за посиланням: https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/866521.html.
Про терміни подання декларації: https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/865606.html.
Як отримати податкову знижку: https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/870381.html.
З 06 лютого 2025 діє нова форма Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі – Розрахунок). Вона впроваджена наказом Міністерства фінансів України від 24.01.2025 № 39 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 13 січня 2015 року № 4» (зі змінами).
Розрахунок за новою формою вперше подається за січень 2025 року. Тож ДПС наголошує на необхідності, зокрема, платникам єдиного внеску уважно заповнювати Розрахунок та перевіряти його перед направленням до податкових органів.
Звертаємо увагу, що Порядок заповнення та подання податковими агентами Розрахунку не зазнав суттєвих змін. Тобто для більшості його рядків застосовуються ті самі підходи до заповнення, що і до 06.02.2025. Порядок № 4 затверджений наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, зареєстрованого в Міністерстві фінансів України 30.01.2015 за № 111/26556 (зі змінами).
У разі виявлення помилки у сумі нарахованого єдиного внеску, яку допущено при формуванні Розрахунку, виправлення такої помилки здійснюється платником єдиного внеску самостійно із дотриманням вимог розділу V Порядку № 4.
Також нагадуємо, що для зручності формування звітності функціонує електронний кабінет платника (https://cabinet.tax.gov.ua). Функціональність приватної частини електронного кабінету платника дозволяє формувати та направляти до податкових органів для реєстрації та обробки затверджені форми звітності, зокрема Розрахунок (форми: J0500110 – для юридичних осіб, F0500110 – для фізичних осіб).
Платники Дніпропетровщини у січні поточного року спрямували до зведеного бюджету понад 8,0 млрд грн податків, зборів і платежів. У порівнянні з січнем 2024 року надходження збільшились на понад 2,0 млрд грн, або на 34,7 відсотків.
Податкова служба спільно з платниками виконує важливе завдання – забезпечення стабільних податкових надходжень до бюджетів. Спрощення взаємодії з платниками спрямоване на зміцнення довіри до системи податкового адміністрування та податкових органів.
Пріоритетні дії Національної стратегії доходів до 2030 року направлені на оптимізацію податкового адміністрування та забезпечення умов для збалансованої податкової політики. Реформування податкового адміністрування – важливий крок до фінансової стабільності.
Дякуємо всім за своєчасне наповнення бюджетів!
У січні поточного року до спеціального фонду державного бюджету від платників Дніпропетровщини надійшло понад 973,2 млн грн «військового» податку на доходи фізичних осіб (ПДФО). Надходження виросли порівняно з січнем 2024 року на понад 432,3 млн грн,темп росту – майже 180,0 відсотків.
Нагадуємо, що для зручності платників на вебпорталі ДПС розміщено нові форми Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, які набрали чинності 6 лютого 2025 року.
Завантажити нові форми Податкового розрахунку та додатки можна за посиланням: https://tax.gov.ua/zakonodavstvo/podatkove-zakonodavstvo/nakazi/63719.html.
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що згідно з п. 10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (із змінами) (далі – Порядок зупинення) у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку на додану вартість (податок) квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (ПН/РК), яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Пунктом 11 Порядку зупинення визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
Пунктом 192.1 ст. 192 Податкового кодексу України передбачено, що розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача – платника податку, підлягає реєстрації в ЄРПН отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.
Отже, у разі зупинення реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування, який передбачає зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг, пояснення та копії документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію розрахунку коригування в ЄРПН, подаються платником податків – продавцем, що зазначений в розрахунку коригування та податковій накладній, яка коригується.
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє.
Загальний план Державної податкової служби України удосконалення управління податковими ризиками демонструє зобов’язання ДПС повністю прийняти та використовувати найкращі міжнародні принципи та практики управління комплаєнс-ризиками. В сучасних податкових органах управління комплаєнс-ризиками є основним механізмом взаємодії податкового органу та платників податків. Впровадження та ініціалізація структури управління комплаєнс-ризиками мають вирішальне значення для досягнення стратегічних цілей Національної стратегії доходів України.
Метою розроблення та запровадження загального плану удосконалення та управління податковими ризиками є:
Закон України від 18.06.2024 № 3813-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей податкового адміністрування під час воєнного стану для платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства» запроваджує новації, внесені до Податкового кодексу України, в частині впровадження податкового комплаєнсу.
Для включення до Переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства платник податків має одночасно відповідати вимогам та критеріям, визначеними цим законом, серед яких такі показники, як відсутність податкового боргу та заборгованості зі сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, відсутність фактів порушення термінів виконання податкових обов’язків щодо подання звітності тощо.
Детально ознайомитись з критеріями та перевірити відповідність суб’єкта господарювання вимогам включення до Переліку можна на субсайті «Територія високого рівня податкової довіри», який розміщено за посиланням https://tpd.tax.gov.ua.
З 1 квітня до 31 грудня 2025 року виробники та імпортери сигарет застосовують коефіцієнт 1,1 до мінімального акцизного податкового зобов’язання.
За результатами декларування платниками акцизу за 2024 рік частка загальної суми податкових зобов’язань з акцизного податку у середньозваженій роздрібній ціні сигарет становить 55,8 відсотка, тобто є меншою за 60 %.
Відповідно до вимог Податкового кодексу України на вебпорталі ДПС оприлюднена інформація щодо:
Розрахунок показників здійснено на підставі даних декларацій з акцизного податку всіх виробників та імпортерів сигарет за січень – грудень 2024 року,
На яких платників акцизного податку та на яку продукцію розповсюджується застосування коефіцієнта 1,1?
На всіх виробників та імпортерів тютюнових виробів за кодами згідно з УКТ ЗЕД 2402 20 90 10 (сигарети без фільтру) та 2402 20 90 20 (сигарети з фільтром).
У які періоди та при яких обставинах застосовується коефіцієнт 1,1?
та
Як відображатиметься в податковій звітності за 2025 рік застосування коефіцієнту 1,1 до розміру мінімального акцизного податкового зобов’язання?
У графі 17 «Мінімальне податкове зобов’язання, встановлене Кодексом (грн) за 1000 шт» додатку 2 до Декларації з акцизного податку за звітні періоди квітень – грудень 2025 року зазначається мінімальне акцизне податкове зобов’язання, збільшене на коефіцієнт 1,1.
Довідково:
Підпункт 14.1.602 пункту 14.1 статті 14 та пункт 221.6 статті 221 Податкового кодексу України з урахуванням змін, внесених законами України від 07 грудня 2017 року № 2245-VIII та від 18 липня 2024 року № 3878-ІХ.
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звертає увагу.
Державною податковою службою України з метою підвищення рівня інформування платників податків про суми помилково сплачених податкових платежів, єдиного внеску запроваджено новий сервіс «Е-повідомлення».
Платники податків, користувачі електронного кабінету, мають можливість отримувати в розділі «Вхідні/вихідні документи/Вхідні/ Повідомлення» електронне інформаційне повідомлення про помилкову сплату платежів (форма J/F14900) та миттєво здійснювати направлення до територіального органу ДПС, в якому обліковуються такі суми, заяву на перерахування коштів в електронному форматі.
Форма Е-повідомлення про помилкову сплату платежів містить
Податковий номер платника
Назва та код територіального органу ДПС
код території
отримано сплату [дата платіжної інструкції] по платежу [код платежу] «[назва платежу]» в розмірі [сума] грн за платіжною інструкцією № [номер платіжної інструкції] на рахунок [ рахунок IBAN].
У разі помилкової сплати просимо подати Заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань та пені.
Поряд з цим, посадові особи, які за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань є керівником підприємства, установи, організації, чи самозайнятою особою, чи фізичною особою – платником податків, також мають можливість отримувати додаткове повідомлення шляхом приєднання до сервісу «Info TAX».
Звертаємо увагу, що автоматична відправка електронних інформаційних повідомлень про помилкову сплату платежів здійснюється засобами ІКС ДПС о 9 год 00 хв в робочі дні, крім понеділка, за транзакціями про сплату за попередній банківський день.
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує.
Національна стратегія доходів (далі – НСД), схвалена Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2023 року № 1218-р, – це дорожня карта реформування податкової системи, а також удосконалення процедур податкового адміністрування, яка необхідна для забезпечення потенціалу задоволення фіскальних потреб у середньостроковій перспективі.
Основні положення НСД узгоджені з МВФ та враховують міжнародну практику оподаткування, євроінтеграційні процеси, рекомендації Світового банку та ОЕСР.
Стратегічні цілі НСД:
Успішна реалізація НСД забезпечить стабільне збільшення доходів бюджету, закриє можливості для ухилення від оподаткування, а також підвищить рівень дотримання податкового законодавства та боротьби з тіньовою економікою.
З актуальними матеріалами щодо впровадження НСД можна ознайомитися на вебпорталі ДПС України у рубриці «Національна стратегія доходів» https://tax.gov.ua/diyalnist-/natsionalna-strategiya-dohodiv/.
Другий місяць поспіль податкові надходження перевищують показники доходів, визначені Мінфіном для ДПС. За оперативною інформацією на 19:00 перевиконання у лютому – 12,1 млрд грн. Про це на своїй сторінці у Facebook розповів Голова Державної податкової служби України Руслан Кравченко.
До загального фонду держбюджету по платежах, що контролюються ДПС, надійшло 78,8 млрд грн. Показник доходів виконаний на 118,1 %.
Загалом у січні – лютому ДПС перевиконала встановлені показники надходжень на 21,9 млрд грн (+16,5 % до плану).
«Хтось, мабуть, думав, що перевиконання на майже 10 млрд у січні – це випадковість чи щасливий збіг. Але цифри у лютому свідчать протилежне. Головне – мати мету та злагоджено командою працювати. Результат не забариться!» – наголосив Руслан Кравченко.
За його словами, перевиконання розпису у лютому зумовлено високими надходженнями від ПДВ, акцизів, ПДФО.
Зокрема:
Другий місяць поспіль значні суми відшкодування ПДВ. У лютому відшкодували 13,1 млрд грн.
«Щодо блокування. Активно реалізовуємо комплекс заходів для полегшення діяльності бізнесу. Зменшуємо кількість блокування податкових накладних. Але, не раджу розслаблятися тим, хто прагне ухилятися від сплати податків. Не будете сплачувати – будемо блокувати. Боротьбу зі схемами ніхто не відміняв. Отже, у лютому кількість зупинених податкових накладних скоротилася до 0,39 %, понад 9 тис. підприємств виведені з переліку ризикових з початку року», – додав Голова ДПС.
Він подякував всім, хто сплачує податки, і команді ДПС.
З урахуванням змін форми та змісту розрахункових документів/електронних розрахункових документів Державна податкова служба України оновила версії програмного забезпечення ПРРО від ДПС для операційної системи Windows, а також АРІ фіскального сервера ДПС.
Завантажити оновлену версію програмного забезпечення безоплатного ПРРО для операційної системи Windows можна тут: https://tax.gov.ua/baneryi/programni-rro/.
Оновлена версія АРІ розміщена тут:
https://tax.gov.ua/baneryi/programni-rro/opis-ari-fiskalnogo-servera/opis-ari--elektronniy-kabinet-/
Зміни внесено відповідно до вимог наказу Міністерства фінансів України від 22.11.2024 № 601 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 21 січня 2016 року № 13» (із змінами та доповненнями).
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звертає увагу.
Хто із ФОПів – платників єдиного податку сплачує військовий збір?
З 01.01.2025 ФОПи – платники єдиного податку 1,2,3 та 4 груп є платниками військового збору (далі – ВЗ).
Які ставки ВЗ?
Коли сплачується ВЗ?
Як нараховуються авансові внески?
В які терміни ФОПом подається Декларація?
У Декларації вказуються всі нараховані суми, включаючи щомісячні авансові внески з ВЗ
Коли ФОПи 1 та 2 груп подають квартальну Декларацію?
Квартальна Декларація подається у разі:
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звертає увагу, що незадекларована праця – це коли ви працюєте без трудового договору, не платите податків і як наслідок – не отримуєте соціальних гарантій, а саме коли:
Не погоджуйтеся на незадекларовану працю, адже ви втрачаєте більше, ніж заробляєте.
Задекларована праця – це ваше майбутнє і ваша гідність!
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що відповідно до ст. 166 Податкового кодексу (далі – ПКУ) платник податку на доходи фізичних осіб (далі – податок) має право на податкову знижку за наслідками звітного податкового року.
Перелік витрат, дозволених до включення до податкової знижки, визначено у п. 166.3 ст. 166 ПКУ.
До даного переліку включається сума коштів, сплачених платником податку на користь вітчизняних закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти для компенсації вартості здобуття відповідної освіти таким платником податку та/або членом його сім’ї першого ступеня споріднення та/або особи, над якою встановлено опіку чи піклування, або яку влаштовано до прийомної сім’ї, дитячого будинку сімейного типу, якщо такого платника податку призначено відповідно опікуном, піклувальником, прийомним батьком, прийомною матір’ю, батьком-вихователем, матір’ю-вихователькою (п.п. 166.3.3 п. 166.3 ст. 166 ПКУ).
Підстави для нарахування податкової знижки із зазначенням конкретних сум відображаються платником податку у річній податковій декларації, яка подається по 31 грудня включно наступного за звітним податкового року (п.п. 166.1.2 п. 166.1 ст. 166 ПКУ).
Згідно з п.п. 166.2.1 п. 166.2 ст. 166 ПКУ до податкової знижки включаються фактично здійснені протягом звітного податкового року платником податку витрати, підтверджені відповідними платіжними та розрахунковими документами, зокрема, квитанціями, фіскальними або товарними чеками, прибутковими касовими ордерами, що ідентифікують продавця товарів (робіт, послуг) і особу, яка звертається за податковою знижкою (їх покупця (отримувача)), а також копіями договорів за їх наявності в яких обов’язково повинно бути відображено вартість таких товарів (робіт, послуг) і строк оплати за такі товари (роботи, послуги).
Копії зазначених у п.п. 166.2.1 п. 166.2 ст. 166 ПКУ документів (крім електронних розрахункових документів) надаються разом з податковою декларацією про майновий стан і доходи, а оригінали цих документів не надсилаються контролюючому органу, але підлягають зберіганню платником податку протягом строку давності, встановленого ПКУ (абзац перший п.п. 166.2.2 п. 166.2 ст. 166 ПКУ).
У разі якщо відповідні витрати підтверджені електронним розрахунковим документом, платник податків зазначає в податковій декларації лише реквізити електронного розрахункового документа (абзац другий п.п. 166.2.2 п. 166.2 ст. 166 ПКУ).
Для документального підтвердження витрат, що включаються до податкової знижки, контролюючий орган не має права вимагати від платника податку надання документів та/або їх копій, які містяться в автоматизованих інформаційних і довідкових системах, реєстрах, банках (базах) даних органів державної влади та/або органів місцевого самоврядування, інформація з яких безоплатно отримується контролюючими органами відповідно до ПКУ та міститься в інформаційних базах центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику (п.п. 166.2.3 п. 166.2 ст. 166 ПКУ).
Суспільні відносини, що виникають у процесі реалізації конституційного права людини на освіту, прав та обов’язків фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у реалізації цього права регулює Закон України від 05 вересня 2017 року № 2145-VIII «Про освіту» із змінами та доповненнями (далі – Закон № 2145).
Частиною шостою ст. 79 Закону № 2145 встановлено, що розмір та умови оплати за навчання, підготовку, перепідготовку, підвищення кваліфікації, за надання додаткових освітніх послуг встановлюються договором.
Враховуючи викладене, фізична особа – платник податку на доходи фізичних осіб, яка має право скористатися податковою знижкою щодо суми коштів, сплачених за навчання зобов’язана подати до контролюючого органу разом з податковою декларацією про майновий стан і доходи копії платіжних та розрахункових документів, зокрема, квитанції, фіскальні чеки, прибуткові касові ордери, що ідентифікують надавача послуг і особу, яка звертається за податковою знижкою (їх отримувача), а також копію договору з навчальним закладом, в якому обов’язково повинно бути відображено заклад освіти – надавача послуг і здобувача освіти – отримувача послуг, вартість таких послуг і строк оплати за такі послуги; довідку про отримані у звітному році доходи; документи, які підтверджують ступінь споріднення (у разі компенсації вартості здобуття дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти члена сім’ї першого ступеня споріднення), тощо.
Звертаємо увагу, що 31.12.2023 – останній день подання податкової декларації про майновий стан і доходи, щоб скористатись правом на податкову знижку за витратами, які понесені у 2022 році.
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області повідомляє.
З 1 березня 2025 року субʼєкти господарювання, що надають послуги з виконання платіжних операцій, зобовʼязані видавати фіскальні чеки за новою формою та змістом – фіскальний касовий чек за операціями з приймання коштів для подальшого їх переказу.
Зміни внесені наказом Міністерства фінансів України*.
Що змінилось у фіскальних чеках?
Виключені реквізити:
Додано реквізити:
* Довідково:
Зміни до Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів внесені наказом Міністерства фінансів України від 22.11.2024 № 601 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 21 січня 2016 року № 13», зі змінами.
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що наказом Міністерства фінансів України від 22.03.2023 № 148 (зі змінами) затверджено Порядок заповнення реквізиту «Призначення платежу» платіжної інструкції під час сплати (стягнення) податків, зборів, митних, інших платежів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, внесення авансових платежів (передоплати), грошової застави, а також у разі їх повернення.
Платники податків, які мають податковий борг або заборгованість з єдиного внеску, при заповненні реквізитів розрахункового документа у полі «Призначення платежу» мають зазначати код виду сплати «140» – надходження до бюджету коштів у рахунок погашення податкового боргу/недоїмки.
Так, у разі сплати:
Наголошуємо, що самостійна та своєчасна сплата узгоджених грошових зобов’язань дозволить уникнути застосування заходів примусового стягнення боргу (заборгованості).
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що до кінця року платники можуть скористатися правом на податкову знижку відповідно до ст. 166 Податкового кодексу України. Для цього необхідно подати декларацію про майновий стан і доходи на отримання податкової знижки.
Пропонуємо зробити це просто і зручно за допомогою сучасних електронних сервісів від ДПС.
В Електронному кабінеті:
Увійдіть до Електронного кабінету за посиланням https://cabinet.tax.gov.ua або через вебпортал ДПС https://tax.gov.ua. Доступ до приватної частини надається після проходження електронної ідентифікації з використанням файлового або «хмарного» кваліфікованого електронного підпису, Дія Підпису, Інтегрованої системи електронної ідентифікації – id.gov.ua (MobileID та BankID).
Перевірте, чи вірно вказані адреси Вашої реєстрації та фактичного проживання. Якщо дані застарілі, подайте заяву на внесення змін до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків за формою 5ДР.
Зайдіть до меню «ЕК для громадян».
Оберіть вкладку «Податкова декларація» та натисніть «Створити».
В анкеті, що з’явиться на екрані, визначте необхідну категорію, а саме: «особа, яка заявляє право на податкову знижку».
Заповніть декларацію та додатки до неї.
Додайте до декларації додатки довільного формату. Для цього у розділі VIII натисніть «+», заповніть відповідні графи та у графу «Найменування файлу документа» підтягніть файл у форматі pdf. Зверніть увагу, що кожен документ не повинен перевищувати 5 Мб.
Перевірте заповнену декларацію та, якщо все вірно, натисніть «Зберегти».
Підпишіть документ за допомогою кваліфікованого електронного підпису.
Направте до контролюючого органу.
Перевірте отримані повідомлення: Відповідь № 1 (Повідомлення про отримання документу) та Відповідь № 2 Фінальна (Повідомлення про результати обробки декларації).
В мобільному застосунку «Моя податкова»
Завантажте застосунок «Моя податкова» в App Store або Google Play (додаток може бути застосованим для будь-якого пристрою, який підтримує операційні системи Android чи iOS із відповідними версіями).
Виконайте ідентифікацію онлайн з використанням файлового або хмарного кваліфікованого електронного підпису.
Зайдіть у розділ «Послуги».
Оберіть «Декларація про майновий стан і доходи» та натисніть «Створити».
Заповніть Декларацію.
Додайте необхідні документи, кожен з яких не повинен перевищувати 5 Мб. Документи можна завантажити у сканованому вигляді або фото.
Перейдіть «далі», підпишіть документ та надішліть до контролюючого органу.
Перевірте отримані квитанції у розділі «Повідомлення».
Користуйтесь електронними сервісами ДПС та переконайтесь у їх зручності.
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, дохід з джерелом їх походження з України – це будь-який дохід, отриманий резидентами або нерезидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності на території України (включаючи виплату (нарахування) винагороди іноземними роботодавцями), її континентальному шельфі, у виключній (морській) економічній зоні, у тому числі, доходів від надання резидентам або нерезидентам в оренду (користування) майна, розташованого в Україні.
Згідно з Цивільним кодексом України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов’язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк, за найм (оренду) майна з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму
Податковим агентом платника податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) – орендодавця щодо доходу, отриманого від надання нерухомості в оренду (суборенду, емфітевзис), житловий найм (піднайм) є орендар.
Особи, які відповідно до Податкового кодексу України (далі – ПКУ), мають статус податкових агентів, зобов’язані своєчасно та повністю нараховувати, утримувати та сплачувати (перераховувати) до бюджету податок з доходу, що виплачується на користь платника податку та оподатковується до або під час такої виплати за її рахунок.
Отже, податковий агент при виплаті доходу фізичній особі – орендодавцю, у вигляді сум комунальних платежів, зобов’язаний нарахувати, утримати та сплатити (перераховувати) ПДФО за ставкою, визначеною п. 167.1 ст. 167 ПКУ (18 відсотків).
Протягом січня 2025 року до загального фонду державного бюджету від платників рентної плати за видобування залізних руд надходження склали 3,5 млн гривень.
Звертаємо увагу, що платники рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин здійснюють для цілей оподаткування окремий (від інших видів операційної діяльності) бухгалтерський та податковий облік витрат і доходів за кожним видом мінеральної сировини за кожним об’єктом надр, на який надано спеціальний дозвіл (п. 252.2 ст. 252 Податкового кодексу України).
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує.
► За витратами, понесеними у 2024 році, фізичні особи – платники податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), які не є суб’єктами господарювання, мають право на податкову знижку. Для цього необхідно подати податкову декларацію про майновий стан і доходи по 31 грудня 2025 року (включно).
► Податкова знижка – це документально підтверджена сума (вартість) витрат платника ПДФО – резидента у зв’язку з придбанням товарів (робіт, послуг) у резидентів – фізичних або юридичних осіб протягом звітного року, на яку дозволяється зменшення його загального річного оподатковуваного доходу, одержаного за наслідками такого звітного року у вигляді заробітної плати та/або у вигляді дивідендів, у випадках, визначених Податковим кодексом України (далі – Кодекс).
► Сума податкової знижки, нарахована платнику ПДФО у звітному податковому році, не може перевищувати суму річного загального оподатковуваного доходу платника ПДФО, нарахованого як заробітна плата, зменшену з урахуванням положень п. 164.6 ст. 164 Кодексу, крім випадку, визначеного п.п. 166.4.4 п. 166.4 ст. 166 Кодексу (п.п. 166.4.2 п. 166.4 ст. 166 Кодексу).
► До податкової знижки включаються фактично здійснені протягом звітного податкового року платником ПДФО витрати, підтверджені відповідними платіжними та розрахунковими документами, зокрема, квитанціями, фіскальними або товарними чеками, прибутковими касовими ордерами, копіями договорів, що ідентифікують продавця товарів (робіт, послуг) і їх покупця (отримувача).
► Сума податкової знижки, нарахована платнику ПДФО у звітному податковому році, у разі включення до податкової знижки витрат, передбачених п.п. 166.3.10 п. 166.3 ст. 166 Кодексу, розраховується окремо від інших витрат та не може перевищувати суму річного загального оподатковуваного доходу платника ПДФО, отриманого у вигляді дивідендів, крім сум дивідендів, що не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу (п.п. 166.4.4 п. 166.4 ст. 166 Кодексу).
► Якщо платник ПДФО до кінця податкового року, наступного за звітним, не скористався правом на нарахування податкової знижки за наслідками звітного податкового року, таке право на наступні податкові роки не переноситься.
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що відповідно до п.п. 164.1.3 п. 164.1 ст. 164 Податкового кодексу України в (далі – ПКУ) загальний річний оподатковуваний дохід дорівнює сумі загальних місячних оподатковуваних доходів, іноземних доходів, отриманих протягом такого звітного податкового року, доходів, отриманих фізичною особою – підприємцем від провадження господарської діяльності згідно зі ст. 177 ПКУ, та доходів, отриманих фізичною особою, яка провадить незалежну професійну діяльність згідно зі ст. 178 ПКУ.
Порядок оподаткування доходів, отриманих фізичною особою – підприємцем від провадження господарської діяльності, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, визначено ст. 177 ПКУ.
Відповідно до положень п. 177.5 ст. 177 ПКУ фізичні особи – підприємці подають до контролюючого органу податкову декларацію за місцем своєї податкової адреси за результатами календарного року у строки, встановлені ПКУ для річного звітного податкового періоду, в якій також зазначаються авансові платежі з податку на доходи.
Авансові платежі з податку на доходи фізичних осіб розраховуються платником податку самостійно згідно з фактичними даними, обліку доходів і витрат, що ведеться згідно з п. 177.10 ст. 177 ПКУ, кожного календарного кварталу та сплачуються до бюджету до 20 числа місяця, наступного за кожним календарним кварталом (до 20 квітня, до 20 липня і до 20 жовтня). Авансовий платіж за четвертий календарний квартал не розраховується та не сплачується.
Якщо результатом розрахунку авансового платежу за відповідний календарний квартал є від’ємне значення, то авансовий платіж за такий період не сплачується.
Враховуючи те, що сплата військового збору здійснюється у порядку, визначеному розд. IV ПКУ, який включає порядок оподаткування доходів фізичних осіб – підприємців від провадження господарської діяльності, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, встановлений ст. 177 ПКУ, то фізична особа – підприємець також сплачує авансовий платіж з військового збору у порядку та у строки, визначені для сплати авансових платежів з податку на доходи фізичних осіб.
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області звертає увагу, що згідно з п. 87.2 ст. 87 Податкового кодексу України в (далі – ПКУ) джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених ПКУ, а також іншими законодавчими актами.
Пунктом 87.3 ст. 87 ПКУ визначено перелік майна та коштів, які не можуть бути використані як джерела погашення податкового боргу платника податків.
У разі якщо здійснення заходів щодо погашення податкового боргу платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, не привело до повного погашення суми податкового боргу або у разі недостатності у платника коштів для погашення податкового боргу, контролюючий орган визначає дебіторську заборгованість платника податків, строк погашення якої настав, джерелом погашення податкового боргу такого платника податків (абзац перший п. 87.5 ст. 87 ПКУ).
Відповідно до п. 87.6 ст. 87 ПКУ у разі відсутності у платника податків, що є філією, відокремленим підрозділом юридичної особи, майна, достатнього для погашення його грошового зобов’язання або податкового боргу, джерелом погашення грошового зобов’язання або податкового боргу такого платника податків є майно такої юридичної особи, на яке може бути звернено стягнення згідно з ПКУ.
В інформаційному листі № 2/2025 розглянуті новації, передбачені цим законом, спрямовані на запобігання наданню неправомірної вигоди та врахуванню таких витрат при оподаткуванні.
Основні зміни:
Також закон враховує рекомендації ОЕСР, вносячи зміни до Податкового кодексу України.
Міністерство фінансів України 24 січня 2025 року видало Наказ № 39, який набрав чинності 6 лютого 2025 року. Цей наказ вносить зміни до форми Податкового розрахунку та правил його заповнення і подання. Зокрема, зміни стосуються звітності про доходи фізичних осіб, податки, що з них утримуються, а також єдиний внесок. Оновлений порядок заповнення та подання Розрахунку затверджено ще в 2015 році Наказом № 4, до якого тепер внесено коригування.
Розрахунок за оновленою формою (відповідно до Наказу № 39) потрібно подати вперше за січень 2025 року.
До 10 лютого 2025 року звіт за IV квартал 2024 року подавався ще за старою формою, затвердженою Наказом № 4 (редакція від 02.03.2023 № 113).
Якщо платник податків самостійно знаходить помилки у поданому Розрахунку, він зобов’язаний подати уточнюючий розрахунок за актуальною на момент подання формою.
Коригування поданого Розрахунку можливе:
Для цілей коригування платником самостійно виявлених помилок за 2021 – 2024 роки вважати відповідними такі періоди:
I квартал:
1 місяць - січень (1);
2 місяць - лютий (2);
3 місяць - березень (3);
II квартал:
1 місяць - квітень (4);
2 місяць - травень (5);
3 місяць - червень (6);
III квартал:
1 місяць - липень (7);
2 місяць - серпень (8);
3 місяць - вересень (9);
IV квартал:
1 місяць - жовтень (10);
2 місяць - листопад (11);
3 місяць - грудень (12).
Для цілей коригування платником самостійно виявлених помилок за періоди до 2021 року вважати відповідними такі періоди:
для податкових агентів:
I квартал: березень (3);
II квартал: червень (6);
III квартал: вересень (9);
IV квартал: грудень (12).
При цьому коригування здійснюється в порядку, визначеному пунктом 10 цього розділу з типом «Уточнюючий»;
для платників єдиного внеску – відповідний місяць, за який здійснюється коригування.
Розрахунок вважається поданим і прийнятим, якщо його перевірено та внесено до відповідних реєстрів. Він залишається чинним до подання наступного розрахунку за той самий звітний період.
Коригування показників та реквізитів у Розрахунку можна робити як у межах одного звітного періоду, так і за попередні періоди.
Розрахунок, поданий для виправлення помилок, має містити лише ті додатки, які безпосередньо коригуються.
Порядок заповнення «Звітного нового» та «Уточнюючого» Розрахунків однаковий. Вони формуються на основі попередніх Розрахунків і містять лише змінені реквізити або суми податку на доходи фізичних осіб і військового збору.
Також для коригування використовуються дані з повідомлень контролюючих органів про виявлені помилки.
Коригування даних у додатку 4ДФ до Розрахунку проводиться таким чином:
Розділ I «Персоніфіковані дані про суми нарахованого (виплаченого) на користь фізичних осіб доходу та нарахованих (перерахованих) до бюджету податку на доходи фізичних осіб та військового збору»:
Розділ II «Зведені дані про оподаткування процентів, виграшів (призів) у лотерею»:
Розділ ІІІ «Розгорнута інформація про бюджетні гранти»:
Коригування реквізитів рядка 032 «Код адміністративно-територіальної одиниці» здійснюється поданням окремих Розрахунків: один для виключення помилкових даних з додатка 4ДФ, а інший для введення правильних реквізитів рядка 032. Це робиться відповідно до підпунктів 1–3 п. 11 розділу V Порядку.
*Контакт-центр Державної податкової служби України надає консультації платникам податків, роз’яснення з питань податкового законодавства та допомогу у вирішенні питань, пов’язаних із податками. Загальна кількість звернень, що надійшла у минулому році сягнула цифри 1 062 448.
Як звернутися? Гаряча лінія: 0 800 501 007 (дзвінки безкоштовні). Електронна пошта: idd@tax.gov.ua. Особистий кабінет: Через електронний кабінет платника податків.
Режим роботи: Понеділок–п’ятниця, з 08:00 до 18:00.
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області нагадує, що суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції, зобов’язані проводити такі операції через зареєстровані належним чином РРО/ПРРО.
Застосування ПРРО має для суб’єкта господарювання низку переваг, а саме – це можливість:
► підключення до ПРРО вагів;
► зменшення ціни на товари та послуги для постійних клієнтів;
► ведення обліку товарів: фіксування дати, часу та деталей розрахунків;
► формування звітності за будь-який період;
► сканування штрих-коду для отримання ціни товару з бази даних;
► фіксації форми оплати;
► підрахунку будь-яких податків та знижок.
У 2024 році міжнародні компанії-нерезиденти, які надають електронні послуги фізичним особам на митній території України, задекларували понад 12,6 млрд грн податкових зобов’язань. Це еквівалентно 130,6 млн євро або 151,2 млн доларів США. Відповідні звіти подали 125 платників, що є учасниками системи сплати так званого «податку на Google».
Маємо значну динаміку зростання порівняно з 2023 роком:
Для порівняння: за аналогічний період 2023 року звітність подали 97 платників, задекларувавши 8 млрд грн податкових зобов’язань (105,8 млн євро та 118,9 млн доларів США).
Серед компаній, які сплатили найбільші суми податку, – власники популярних інтернет-ресурсів: upwork.com, netflix.com, apple.com, facebook.com, instagram.com, valvesoftware.com, etsy.com, google.com, playstation.com, aws.amazon.com, bolt.eu. Сукупно вони задекларували та сплатили понад 10,2 млрд грн ПДВ (121,8 млн євро та 119 млн доларів США).
Загалом станом на 1 лютого 2025 року в Україні зареєстровано 131 платника ПДВ серед осіб-нерезидентів, які надають електронні послуги фізичним особам.
Нагадаємо, що відповідно до ст. 208 прим. 1 Податкового кодексу України, з 1 січня 2022 року компанії-нерезиденти, які постачають електронні послуги українським фізичним особам, зобов’язані зареєструватися платниками ПДВ та сплачувати 20% ПДВ з операцій постачання таких послуг.
Обов’язок реєстрації виникає, якщо протягом останніх 12 місяців загальна сума постачання перевищує 1 000 000 грн.
Запровадження цього податку сприяє наповненню бюджету та створює рівні умови для українських і міжнародних компаній, що працюють у сфері цифрових послуг.
Операції з постачання на митній території України товарів оборонного призначення підлягають звільненню від оподаткування ПДВ, згідно з підпунктом 4 пункту 32 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України, якщо виконуються такі умови:
Якщо ці умови не виконані, ПДВ нараховується за визначеними законодавством правилами.
Також, якщо виконавець або співвиконавець державного контракту (договору) закупив товари чи послуги з ПДВ, але використовує їх для звільнених від ПДВ операцій, то додаткових податкових зобов’язань не виникає.
Детальніше з особливостями звільнення від оподаткування ПДB операцій з постачання товарів оборонного призначення на митній території України, що здійснюються підприємствами, які є виконавцями / співвиконавцями державних контрактів (договорів) можна ознайомитись за посиланням: https://tax.gov.ua/nove-pro-podatki--novini-/871903.html.
Довідково.
Закон України від 17 липня 2020 року № 808-IX «Про оборонні закупівлі» із змінами і доповненнями.
Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Податкового кодексу України.
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування - Криворізький район) інформує.
Податківці Криворізької ДПІ Головного управління ДПС у Дніпропетровській області відповідали на актуальні запитання податкового законодавства під час сеансу телефонного зв’язку «гаряча лінія».
Платники цікавились щодо подання повідомлення до ДПС при прийняті найманого працівника на роботу, щодо термінів та способів подання декларації про майновий стан і доходи, щодо функціонування системи управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками) в ДПС та інше.
В ході сеансу «гарячої лінії» на всі поставлені питання були надані роз’яснення в межах чинного законодавства.
Відділ комунікацій з громадськістю управління інформаційної взаємодії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (територія обслуговування - Криворізький район) інформує.
В приміщенні Прозорого офісу соціальних послуг Тернівської районної у місті Кривому Розі ради проведено семінар для платників податків щодо змін в податковому законодавстві.
Фахівці Криворізької ДПІ Головного управління ДПС у Дніпропетровській області ознайомили присутніх з Національною стратегією доходів до 2030 року та системою управління податковими ризиками (комплаєнс-ризики) в Державній податковій службі України.
Розповіли про декларування доходів громадян отриманих у минулому році та обов’язок платників, які перебувають на спрощеній системі оподаткування сплачувати військовий збір та єдиний соціальний внесок.
Звернули увагу, що з 1 березня 2025 субʼєкти господарювання, що надають послуги з виконання платіжних операцій, зобовʼязані видавати фіскальні чеки за новою формою та змістом.
На останнє наголосили на важливість сплати податків, зборів та платежів до бюджетів та надали відповіді на запитання, які цікавили присутніх.