Оновлення Реєстру е-лікарняних: в особистих кабінетах з'явились позначки про зв'язок з виробництвом, а е-лікарняні по вагітності стають готовими до сплати вчасно
З початку впровадження в Україні електронних лікарняних механізм роботи з ними постійно доопрацьовували. Сьогодні система враховує безліч нюансів, пропозиції від бухгалтерів, роботодавців і фахівців Фонду соціального страхування України. Водночас, Електронний реєстр листків непрацездатності і особисті кабінети на вебпорталі Пенсійного фонду продовжують оновлювати досі, аналізуючи зворотній зв’язок, наявні зауваження і кейси.
Останні оновлення стосуються позначки про зв’язок страхового випадку із виробництвом, а також врегульовують набуття е-лікарняними по вагітності та пологах статусу «готовий до сплати».
Зв’язок із виробництвом
Незалежно від обставин набуття хвороби або отримання травми, пацієнту відкриється е-лікарняний з причини «Тимчасова непрацездатність з хвороби або травми, що не пов’язані з нещасним випадком на виробництві». Однак, якщо випадок стався внаслідок професійної діяльності працівника, одночасно буде розпочато процедуру розслідування. Участь в розслідуванні професійного захворювання або нещасного випадку беруть, зокрема, представники Фонду соціального страхування України – якщо під час розслідування зв’язок з виробництвом буде підтверджено, вони оновлять причину непрацездатності в електронному лікарняному. Така причина непрацездатності відображається додатково і встановлюється лікарями Фонду соціального страхування України.
Однак раніше в особистих кабінетах страхувальників на вебпорталі Пенсійного фонду встановлена ФССУ причина не відображалась, що створювало складнощі при призначенні допомоги і оформленні заяви-розрахунку.
В одному з останніх оновлень це було виправлено – тепер зазначений лікарями Фонду зв’язок із виробництвом відображається як причина непрацездатності і доступний при перегляді е-лікарняного в особистих кабінетах.
Набуття статусу «готовий до сплати»
На відміну від решти електронних лікарняних, які стають готовими до сплати через 7 днів після дати закриття, е-лікарняні по вагітності та пологах вважаються виданими та є готовими до сплати через 7 днів після дати відкриття.
Однак раніше е-лікарняні по вагітності та пологах не змінювали свій статус на «готовий до сплати» попри вичерпання строків. У таких випадках ми радили страхувальникам орієнтуватись на дати і починати призначення матеріального забезпечення на восьмий день після вказаної дати відкриття, навіть якщо статус залишився «закритим».
Сьогодні це врегульовано – лікарняний по вагітності змінить свій статус з «закритий» на «готовий до сплати» через 7 днів після дати свого створення.
Лікарняні і декретні допомоги від Фонду призначили для 2,4 млн осіб за підсумками 10 місяців
За підсумками січня–жовтня 2021 року Фонд соціального страхування України прийняв на фінансування листки непрацездатності по тимчасовій втраті працездатності, а також по вагітності та пологах на суму 16,2 млрд гривень.
За виплатами відповідно до загальнообов’язкового державного соціального страхування за цей період звернулись майже 2,4 мільйона українців. Це на 27% більше, ніж упродовж 10 місяців 2020 року.
Порядок отримання матеріального забезпечення від Фонду:
1. Про створений е-лікарняний працівнику необхідно повідомити свого роботодавця будь-яким зручним обом способом (наприклад, телефоном). Якщо застрахованій особі видали паперовий листок непрацездатності, його потрібно передати до уповноваженої особи на підприємстві (кадровика, табельника або бухгалтера). Це необхідно зробити не пізніше ніж упродовж 12 місяців після отримання лікарняного листка.
Детальніше про алгоритм дій працівника, якому відкрили е-лікарняний: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/977654.
Можливі помилки при формуванні е-лікарняних і їх вирішення: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/978101.
2. Е-лікарняний або паперовий листок передають на розгляд Комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства, установи, організації (приймається рішення щодо надання матеріального забезпечення). Електронний документ роздруковувати не обов’язково. Строк розгляду документів і прийняття рішення – 10 календарних днів з дати видачі е-лікарняного (датою видачі вважається восьмий день після дати закриття е-лікарняного, а для лікарняних по вагітності та пологах – восьмий день з дати відкриття). А для паперових лікарняних – 10 календарних днів після отримання листка непрацездатності від працівника.
3. Бухгалтерія страхувальника розраховує суму матеріального забезпечення та оформляє заяву-розрахунок для отримання фінансування від Фонду. Страхувальник подає заяву-розрахунок до Фонду упродовж не більш ніж 5 робочих днів. Ми радимо подавати заяви-розрахунки в електронному вигляді за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення (зверніть увагу, заяву-розрахунок не можна подати через відповідний інтерфейс на вебпорталі Пенсійного фонду, наразі він не має функціональної реалізації).
Як роботодавцю подати заяву-розрахунок за е-лікарняним: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/977997.
4. Саме від дати отримання Фондом заяви-розрахунку залежить дата фінансування допомоги. Аби слідкувати за станом фінансування онлайн, працівники мають дізнатись точну дату прийняття до фінансування заяви-розрахунку за своїм лікарняним. Це можна зробити безпосередньо в роботодавця, або у відділенні Фонду, де його зареєстровано. Контакти у розрізі регіонів: http://www.fssu.gov.ua/fse/control/main/uk/publish/article/968493 (необхідно назвати свій ідентифікаційний код).
5. Знаючи дату отримання Фондом заяви-розрахунку, працівники можуть слідкувати за станом фінансування свого лікарняного листка в телеграм-каналі ФССУ: https://t.me/socialfund.
6. Інформація щодо стану фінансування оновлюється в телеграм-каналі за тегом #фінансування_оперативно. Після здійснення фінансування знадобиться декілька банківських днів, доки кошти надійдуть на рахунок роботодавця – ця інформація відобразиться за тегом #фінансування_страхувальників у розрізі регіонів.
7. Роботодавець виплачує допомогу застрахованій особі у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати, або одразу після надходження коштів від Фонду.
Лікарняні не підлягають оплаті під час відсторонення від роботи через відмову від вакцинації
Допомоги за лікарняними листками не надаються працівникам, яких було відсторонено від роботи через відмову або ухилення від обов’язкового профілактичного щеплення проти гострої респіраторної хвороби COVID-19. Виплата не здійснюється за ті дні тимчасової непрацездатності, які збігаються з днями відсторонення від виконання обов’язків.
Зверніть увагу, відсторонення від роботи працівників, для яких визначена обов’язковість щеплень проти СOVID-19, однак які відмовились від вакцинації, покликане убезпечити їх колег, відвідувачів, учнів, вихованців, студентів та інших від ризику інфікування та подальшого поширення коронавірусу SARS-CoV-2. Відмова від щеплень за відсутності абсолютних протипоказань наражає на небезпеку оточуючих.
Допомоги по тимчасовій втраті працездатності у вказаному випадку не фінансуються, оскільки відповідно до законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування покликані компенсувати заробіток застрахованої особи, втрачений нею за час лікування. У разі відсторонення від роботи з припиненням виплати заробітної плати працівника, який не дотримується вимог щодо обов’язкової вакцинації проти COVID-19, факт втрати заробітку через хворобу або травму в такий період відсутній.
Нагадаємо, перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов'язковим профілактичним щепленням, визначено наказом МОЗ від 04.10.2021 № 2153. Так, на період дії карантину обов'язковим профілактичним щепленням від COVID-19 підлягають працівники:
1) центральних органів виконавчої влади та їх територіальних органів;
2) місцевих державних адміністрацій та їх структурних підрозділів;
3) закладів вищої, післядипломної, фахової передвищої, професійної (професійно-технічної), загальної середньої, у тому числі спеціальних, дошкільної, позашкільної освіти, закладів спеціалізованої освіти та наукових установ незалежно від типу та форми власності.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20.10.2021 № 1096, з 08 листопада керівники державних органів (державної служби), підприємств, установ та організацій мають забезпечити відсторонення від роботи працівників, щодо яких визначена обов’язковість профілактичних щеплень проти СOVID-19, і які відмовились або ухиляються від їх проведення. Виключенням є особи, які мають абсолютні протипоказання до проведення такого щеплення та надали відповідний медичний висновок.
Вакцини проти COVID-19 критично важливі для стримування пандемії у поєднанні з ефективним тестуванням та застережними заходами, що вже застосовуються. Вакцини, схвалені для використання ВООЗ, пройшли суворі тести та клінічні випробування, аби показати, що вони безпечні та ефективні в подоланні пандемії.
Вакцинація рятує життя. Знайти зручний пункт вакцинації: https://vaccination.covid19.gov.ua/list
Кількість допомог на поховання зросла на 15% за підсумками трьох кварталів
Упродовж перших ІІІ кварталів 2021 року Фонд соціального страхування України прийняв на фінансування допомоги на поховання родинам 9,3 тис. працюючих українців. Це на 14,9% більше, ніж за той же період 2020 року.
Загальна сума призначених допомог склала 38 мільйонів гривень. Допомоги нараховано сім’ям померлих або особам, які здійснили поховання, у розмірі 4 100 гривень.
Призначення допомоги здійснюється на підставі свідоцтва про смерть та оригіналу витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про смерть або оригіналу довідки про смерть, виданих для отримання допомоги на поховання.
Зазначимо, допомога на поховання також надається у разі смерті членів сім’ї, які перебували на утриманні застрахованої особи (не мали самостійних джерел засобів до існування):
1) дружини (чоловіка);
2) дітей, братів, сестер та онуків, які не досягли 18 років або старших цього віку, якщо вони стали особами з інвалідністю до 18 років (братів, сестер та онуків – за умови, що вони не мають працездатних батьків), а студентів та учнів середніх професійно-технічних і вищих навчальних закладів з денною формою навчання – до 23 років;
3) батька, матері;
4) дідуся та бабусі за прямою лінією спорідненості.
Окремо зазначимо, що до наведених даних не включено відшкодування Фондом вартості ритуальних послуг, пов’язаних з похованням померлого, які фінансуються ФССУ у разі смерті застрахованих осіб через нещасний випадок на виробництві або професійне захворювання.
Інформація відділу аналізу та контролю за використанням роботодавцями коштів Фонду управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області за 9 місяців 2021 року
Станом на 01.10.2021 на обліку в базі даних системи ведення технологічного обліку в управлінні Фонду соціального страхування в Дніпропетровській області перебувають 252 660 страхувальників, з яких: юридичних осіб – 106 673, фізичних осіб – 145 470 та членів фермерських господарств - 517. Протягом 9 місяців 2021 року після отримання від центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та здійснює ведення реєстру страхувальників Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, відомостей про проведення реєстраційних дій щодо рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ним органу, управлінням взято на облік 21 546 страхувальників, знято з обліку – 13 958.
Згідно затверджених планів-графіків на І, ІІ та ІІІ квартали 2021 році в цілому по управлінню до планових перевірок включено 733 страхувальника, з яких протягом звітного періоду проведені перевірки у 716. За цей період також проведено 655 позапланових перевірок щодо правильності використання страхувальниками страхових коштів Фонду.
Крім того, за 9 місяців 2021 року проведено 31 перевірку страхувальників зі сплати страхових внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, за період до 01.01.2011, 122 перевірки щодо достовірності відомостей страхувальників про види економічної діяльності та 24 перевірки страхувальників зі сплати страхових внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності за період до 01.01.2011.
Всього спеціалістами управління та відділень було проведено 1548 перевірок по 1409 страхувальниках.
За результатами цих перевірок до 773 страхувальників застосовані фінансові та штрафні санкції за недотримання порядку використання страхувальником страхових коштів Фонду соціального страхування України, донараховано страхових коштів на суму 3 058 677,49 грн, у тому числі:
- суми неприйнятих до зарахування витрат за соціальним страхуванням –2 017 720,60 грн;
- штрафи за недотримання законодавства про соціальне страхування – 1 016 630,94 грн;
- пеня – 24 325,95 гривень.
Станом на 01.07.2021 страхувальниками сплачені страхові кошти до Фонду в повному обсязі.
За несвоєчасне повернення страхових коштів за результатами перевірки до страхувальника застосовано рішення про повернення страхових коштів та застосування фінансових санкцій на загальну суму 30 388,44 гривень.
На початок 2021 року залишок заборгованості страхувальників зі сплати страхових коштів до Фонду становив – 3 297,1 тис. грн., у тому числі:
1 564 490,30 грн. – на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності;
1 732 637,78 грн. – на загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності.
Станом на 01.10.2021 року залишок заборгованості зі сплати страхових коштів складає 3 107 368,48 гривень.
В структурі заборгованості зі сплати страхових коштів по управлінню ВД ФССУ в Дніпропетровській області станом на 01.10.2021 року:
- недоїмка зі сплати страхових внесків – 1 785,5 тис. грн. або 57,5%;
- заборгованість, пов’язана з несвоєчасною виплатою заробітної плати – 517,8 тис. грн. або 16,7 %;
- пеня – 173,9 тис. грн. або 5,6%;
- суми не прийнятих до зарахування витрат – 335,5 тис. грн. або 10,8 %;
- штрафи за недотримання законодавства про соціальне страхування – 294,6 тис. грн. або 9,4 %.
Заборгованість, відповідно до причин її виникнення, складає: по 10 економічно-активних страхувальниках - 1 180,2 тис. грн. або 37,4 %, у зв’язку з банкрутством та ліквідацією – 1 309,7 тис. грн. або 42,1%, по страхувальниках, місцезнаходження яких не встановлено – 590,5 тис. грн або 19,0% та інша – 16,9 тис. грн. або 0,5 %.
З 12 економічно-активних страхувальників, що станом на 01.01.2021 мали заборгованість 1 333,2 тис. грн., станом на 01.10.2021 мали заборгованість 10 страхувальників на загальну суму 1 180,2 тис. грн., з якої в жовтні 2021 року три страхувальники повністю сплатили 24,1 тис. гривень.
З метою стягнення заборгованості зі сплати страхових коштів, управлінням виконавчої дирекції Фонду станом на 01.10.2021 заявлено кредиторські вимоги до страхувальників – банкрутів на 1 271,2 тис. грн., у виконавчому провадженні знаходиться заборгованість зі сплати страхових коштів на суму 1 456,5 тис. гривень.
Сума заявлених капіталізованих платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов’язань суб’єктів підприємницької діяльності перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров’ю складає 181 657,9 тис. грн, з якої:
155 758,1 тис. грн. – включено до реєстру кредиторів, або задоволено суму позову згідно судового рішення;
2 377,8 тис. грн. – включено до проміжного ліквідаційного балансу у разі ліквідації.
Протягом звітного періоду велася робота по заявленню кредиторських вимог страхувальникам щодо капіталізованих платежів. У результаті цієї роботи за 9 місяців 2021 року заявлено 51 262,0 тис. грн. капіталізованих платежів та від сплати за звітний період до управління надійшло 3 943,4 тис. гривень.
Протягом 9 місяців 2021 року управлінням виконавчої дирекції Фонду та його відділеннями постійно проводилась робота з підприємствами, які мають заборгованість із сплати страхових внесків до Фонду: проведено 11 зустрічей з керівниками підприємств – боржників, 12 засідань регіональних робочих груп з питань легалізації виплати заробітної плати, проведено 5 круглих столів з керівниками підприємств-боржників, а також направлено 24 звернення до територіальних органів прокуратури, 10 звернень до територіальних державних інспекцій з праці, 14 звернень до органів Державної податкової служби України, 121 звернення до Державної виконавчої служби для ознайомлення з матеріалами виконавчого провадження та вжитими заходами державних виконавців, та 141 інше звернення. Надавалися роз’яснення громадянам, підприємствам, установам, організаціям.
Всього за підсумками роботи за 9 місяців 2021 року доходи управління склали 7 642,8 тис. грн в тому числі страхові внески страхувальників та застрахованих осіб – 22,5 тис. гривень.