Права пацієнта: як захистити?
опубліковано 13 серпня 2020 року о 08:34

Кожний громадянин України має  право на охорону здоров’я

Які ж основні гарантії існують у сфері охорони здоров’я? Медична допомога має бути доступною, якісною та безпечною, а підхід до лікування - індивідуальним, без будь-якої дискримінації, пов'язаної зі станом здоров'я.

Пацієнт має свободу вибору: сам обирає заклад охорони здоров’я, лікаря і методи лікування відповідно до рекомендацій лікаря.

Медики мають суворо зберігати медичну таємницю і водночас надавати пацієнту інформацію про стан його здоров’я, варіанти лікування і можливі наслідки.

 Пацієнт має знати усе про свою хворобу і щоразу надавати згоду на медичне втручання чи відмовлятись нього, коли це не загрожує життю.

Саме пацієнт передусім несе відповідальність за стан свого здоров’я, тому право на профілактичні заходи і вакцинацію водночас є і обов’язком кожного.

Серед прав пацієнтів також права на інновації, а у критичних випадках - на попередження страждання і болю.

Права пацієнта та те, як їх захищати, виписані у наступних нормативах:

  • Європейська хартія прав пацієнтів
  • Конституція України
  • Закон України "Основи законодавства України про охорону здоров'я"
  • Цивільний кодекс України
  • Постанови Кабміну, накази Міністерства охорони здоров’я, тощо

Права пацієнта:

1. медичні профілактичні заходи;

2. доступність у галузі охорони здоров'я;

3. згода на медичне втручання та право на відмову від медичного втручання;

4. свобода вибору в галузі охорони здоров'я, а саме:        

  • право на вільний вибір лікаря; методів лікування відповідно до рекомендацій лікаря;
  • закладу охорони здоров'я;
  • право на заміну лікаря;
  • право на лікування за кордоном у разі неможливості надання такої допомоги у закладах охорони здоров'я України;

Також пацієнт має право:

5. на медичну таємницю;

6. на якісну медичну допомогу;

7. на безпечну медичну допомогу;

8. на інновації,

9. на попередження за можливістю страждань і болю;

10. на індивідуальний підхід до лікування;

11. на оскарження неправомірних рішень і дій працівників, закладів та органів охорони здоров'я;

12. на відшкодування шкоди, заподіяної здоров'ю;

13. людини на життя та на повагу до гідності при наданні медичної допомоги;

14. на захист від будь яких незаконних форм дискримінації, пов'язаних зі станом здоров'я.

Кожна людина має право на ЖИТТЯ, ГІДНІСТЬ І ЗАХИСТ ВІД ДИСКРИМІНАЦІЇ!

Це, зокрема, передбачає і стаття  297 Цивільного кодексу України «Право на повагу до гідності та честі»:

1. Кожен має право на повагу до його гідності та честі.

2. Гідність та честь фізичної особи є недоторканними.

3. Фізична особа має право звернутися до суду з позовом про захист її гідності та честі.

Обов’язки пацієнта

Але окрім прав у пацієнта  є і певні обов’язки:

  • піклуватись про своє здоров’я та здоров’я дітей, не шкодити здоров’ю інших громадян;
  • проходити профілактичні медичні огляди і робити щеплення;
  • надавати невідкладну допомогу іншим громадянам, які знаходяться у загрозливому для життя і здоров’я стані
  • виконувати медичні приписи та правила внутрішнього розпорядку закладу охорони здоров’я

отримувати медичну допомогу без своєї згоди чи згоди законного представника у невідкладних випадках, коли існує реальна загроза життю

Яким чином відстоювати свої права пацієнта?

Відстоювати свої права може і має кожен українець. Повнолітні - особисто, через представника чи колективно (коли скаргу подає група людей). Неповнолітні чи недієздатні - через законних представників.

Існує декілька шляхів, як захищати свої права:

Перший - направлення звернення, заяви, скарги

Куди?

  • На ім’я головного лікаря лікарні
  • На ім’я керівника управління або департаменту охорони здоров'я (виконкому Криворізької міської ради, Дніпропетровської обласної державної адміністрації)
  • На Міністерство охорони здоров'я

Як?

Для початку - усно:

До головного лікаря лікарні - звертайтесь на прийом

Здійсніть телефоний дзвінок до:

Управління охорони здоров'я (Кривий Ріг) 0564-92-13-83, 0564-92-04-77

Департамент охорони здоров'я обласної держадміністрації 0-800-50-72-50

Гаряча лінія облдержадміністрації 0-800-505-600

Міністерство охорони здоров'я 0-800-505-201

Урядовий контактний центр 1545

Письмово:

Якщо ваші усні звернення не дали результату, пишіть! Куди? Тим же адресатам: головному лікарю, управлінню/департаменту охорони здоров’я, Міністерство охорони здоров'я.

Це найоптимальніший варіант.  Зареєстрована заява зобов’язує установу надати вам відповідь. Тож якщо особисто приносите заяву, попросіть зареєструвати її, візьміть номер вхідного документа, а якщо надсилаєте скаргу поштою, то робіть це рекомендованим листом чи з повідомленням про вручення. Якщо звернення надсилається електронною поштою, то треба вказувати електронну адресу, на яку має прийти відповідь - це вимога Закону України «Про звернення громадян».

У заяві важливо зазначити:

прізвище, ім’я, по батькові повністю;

місце проживання;

суть питання і чітке формулювання прохання чи вимоги; якщо ви хочете бути присутнім при розгляді звернення, потрібно це вказати;

підпис і дату.

Скільки часу можуть розглядати звернення?

до 15 днів - звернення, які не потребують додаткового вивчення;

до 30 днів - звернення, які потребують додаткового вивчення;

до 45 днів - звернення, вивчити обставини яких неможливо у 30-денний термін; про це мають повідомити людині, яка подала звернення.

Якщо ви отримали рішення щодо своєї скарги, але не згодні з ним - маєте право подати скаргу до органу або посадової особи вищого рівня. Наприклад, якщо не вдалося владнати ситуацію на рівні головного лікаря - подати скаргу до місцевого департаменту охорони здоров’я. Водночас не варто затягувати: маєте місяць після того, як вас ознайомили з рішенням.

Клініко-експертні комісії

Для того, щоб якість стала гарантованою, працюють клініко-експертні комісії (КЕК) на всіх рівнях - в міських, районних, обласних департаментах охорони здоров’я, а також клініко-експертна комісія Міністерства охорони здоровя’я  України. Такі комісії контролюють якість надання допомоги і розглядають усі випадки, в яких може йтися про неналежну допомогу пацієнту:

  • летальні випадки;
  • випадки ускладнень;
  • випадки первинного виходу на інвалідність осіб працездатного віку;
  • випадки повторної госпіталізації з приводу того самого захворювання протягом року;
  • випадки захворювань з подовженими чи скороченими термінами лікування (чи тимчасової непрацездатності);
  • випадки з розбіжністю діагнозів;
  • випадки, що супроводжувалися скаргами пацієнтів чи їх родичів.

Усі звернення, що надійшли, комісія повинна розглянути впродовж 30 днів. Якщо це неможливо через серйозні причини, цей термін може бути продовжений - максимум на 15 днів.

Адреси, за якими звертатись:

Управління охорони здоров’я (Кривий Ріг) - пл.Молодіжна, 1

Департамент охорони здоров'я Дніпропетровської ОДА - м.Дніпро, пл.Поля, 2

Міністерство охорони здоров'я - 01601, м.Київ, вул.Грушевського, 7.

Якщо досудовий спосіб врегулювання проблеми не приніс результату, ситуацію владнати не вдалось - звертайтесь до суду.

Відповідальність за порушення прав пацієнта

Відповідальність за недотримання стандартів якості і безпеки, вчинення шкоди (моральної чи матеріальної) несуть заклади охорони здоров’я, а також медичні працівники, які займаються приватною практикою. Тобто відповідачем є роботодавець (заклад охорони здоров’я чи ФОП), а третьою особою – медичний працівник, дії якого спричинили шкоду.

Якщо йдеться про компенсацію матеріальної шкоди, то підставою можуть бути як протиправні дії медперсоналу, так і їх бездіяльність, внаслідок чого здоров’ю пацієнту завдано шкоди.

Майнова шкода в охороні здоров’я - це або реальні збитки (наприклад, витрати на препарати, протезування, діагностику, лікування та реабілітацію, посилене харчування, сторонній догляд тощо) або втрачені можливості доходу (наприклад, коли людина через лікарську помилку втратила працездатність). Ступінь втрати працездатності визначає судово-медична експертиза. Так само експертиза має підтвердити необхідність подальшої реабілітації, лікування тощо.

У випадку смерті людини через неправомірні дії медиків відшкодовуються витрати на поховання і усі пов’язані з цим витрати. Крім того, кожен українець має право на компенсацію моральної шкоди. Цей вид відшкодування призначається незалежно від призначення чи розміру компенсації майнової шкоди.

Безоплатна правова допомога пацієнтам

Для того, щоб зорієнтуватись у проблемі, правильно обрати правовий механізм захисту своїх прав - звертайтесь на консультацію до Криворізького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги та в наші бюро правової допомоги.

вул.Качалова, 2, 098-040-83-70

вул.Станіслава Конткевича, 37, 067-276-54-76

вул.Героїв АТО, 30, каб.102, 097-139-88-57

ж-в Інгулець, пр. Перемоги, 33а, 097-531-65-81

м.Жовті Води, бульв.Свободи, 62,  тел. 050-505-28-33;

м.П'ятихатки, вул.Пушкіна, 107, тел.096-188-55-43;

м.Апостолове, вул.Центральна, 63, ел.068-208-50-52;

смт.Софіївка, вул.Карпенка, 20, каб.7,тел.097-495-83-16.

Контакт-центр системи безоплатної правової допомоги 0-800-213-103

У системі безоплатної правової допомоги людям допомужть:

скласти звернення, запит, скаргу - усім без виключення;

скласти позовну заяву та представляти інтереси в суді - вразливим верствам населення і, зокрема, дітям, малозабезпеченим особам, особам з інвалідністю, ветеранам війни та переселенцям, а також - постраждалим від насильства.

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux